Vragen zorgmijding

In de uitzending van Nieuwsuur op 10-02-2016 is het onderzoek van Binnenlands Bestuur dd 02-02-2016 over zorgmijding door een kwart van de WMO-zorggebruikers aan de orde geweest. 25% van de mensen die hulp nodig heeft, bijvoorbeeld dagbesteding, vraagt deze zorg niet meer aan wegens een voor hen te hoge eigen bijdrage.

Het baart de VVD grote zorgen als een dergelijke situatie ook voor zorggebruikers in de gemeente ‘s-Hertogenbosch het geval zou zijn. Dit is niet in overeenstemming met het vastgesteld beleid van de gemeenteraad van Den Bosch. Ook staatssecretaris van Rijn heeft bij eerdere gelegenheden de toezegging gedaan, dat zorgmijding vanwege te hoge kosten eigen bijdrage onacceptabel is.

De VVD heeft de volgende vragen aan het college:

1. Kent het college het genoemde onderzoek van Binnenlands Bestuur?
  2. Heeft de gemeente ’s-Hertogenbosch meegewerkt aan het onderzoek?
  3. Is het college het met de VVD eens, dat zorgmijding van WMO-zorggebruik door financieel onvermogen om de eigen bijdrage te kunnen betalen onacceptabel is?
  4. Heeft het college zicht op de grootte en het verloop (oplopend dan wel afnemend) van het zorggebruik van de WMO-voorzieningen in 2014 en 2015?
  5. Herkent het college ook voor de gemeente ‘s-Hertogenbosch de uitkomsten van het onderzoek van Binnenlands Bestuur, waarbij een kwart van de zorggebruikers door een te hoge eigen bijdrage zorgmijder wordt? Zo nee, waarom niet? Zo ja, wat zijn de maatregelen die het college zal treffen om op deze gronden zorgmijding te voorkomen?