Vragen taxikeurmerk

De ambitie van raad en college is om de service en kwaliteit van taxi’s in onze gemeente te verbeteren, zeker nu er dit jaar zoveel toeristen naar onze gemeente komen. Daarom is het taxikeurmerk in het leven geroepen.

Van taxichauffeurs wordt verwacht dat zij training volgen met betrekking tot bijvoorbeeld gastvrijheid en levensreddend handelen. Deze kosten zijn voor rekening van de chauffeur, net als het bijbehorend maandelijks abonnement. Daar staat tegenover dat chauffeurs met een taxikeurmerk toegang hebben tot daarvoor aangewezen standplaatsen, en chauffeurs zonder keurmerk niet.

De Bossche VVD heeft bij de behandeling van het taxikeurmerk aangegeven dat als wij kwaliteit verwachten van de taxichauffeurs, zij ook handhaving van de kant van de gemeente mogen verwachten. Het college heeft dit toen ook toegezegd.

Naar aanleiding van berichtgeving in de krant is de Bossche VVD in gesprek gegaan met een aantal taxichauffeurs over het functioneren van het keurmerk in de praktijk. Uit de gesprekken blijkt dat er tijdens carnaval, en ook daarbuiten, amper handhaving is vanuit de gemeente. De betrokken taxichauffeurs hebben nog geen enkele keer controle gehad op hun keurmerk. Ook hadden de chauffeurs het beeld dat er met tips aan de handhaving over taxi zonder keurmerk op standplaatsen weinig werd gedaan.

Naast de handhaving spraken de taxichauffeurs ook over de wijze van verlenen van het keurmerk. Het doel van het keurmerk is om de kwaliteit van de chauffeurs in de gemeente ’s-Hertogenbosch te vergroten. Maar wanneer een taxibedrijf over het landelijke Tx-keurmerk beschikt, krijgen ze zonder aanvullende toetsing het Bossche Tx-keurmerk. Het landelijke keurmerk wordt op bedrijfsniveau afgegeven, en dus niet op chauffeursniveau. Terwijl het Bossche keurmerk juist op de chauffeurs gericht is. Want dat zijn de mensen die het visitekaartje moeten vormen.

Dat brengt ons tot de volgende vragen:

1. Herkent het college zich in het beeld dat door de taxichauffeurs geschetst wordt over minimale handhaving op het keurmerk, zoals tijdens carnaval?
  2. In het raadsvoorstel over de verordening taxikeurmerk spreekt het college over een gewenningsfase tot januari 2016. Is het college bereid om nu deze fase afgelopen is strak te gaan handhaven op het keurmerk?
  3. Herkent het college de situatie rondom de verlening van het Bossche keurmerk voor chauffeurs als op bedrijfsniveau het landelijke keurmerk in bezit is?
  4. Deelt het college de mening van de Bossche VVD dat dit niet in lijn is met het doel om de kwaliteit van de taxichauffeurs in Den Bosch te vergroten?