Integrale bijdrage Bossche VVD Algemene Beschouwingen

Voorzitter,

De algemene beschouwingen bij de Voorjaarsnota 2017 markeren de voorbereidingen op het laatste volledige jaar van deze raadsperiode. Een periode waarin al veel gedaan is, maar ook nog veel te doen is. Deze algemene beschouwingen geven dan ook een mooi moment om te beschouwen op waar we staan en waar wij als Bossche VVD naar toe willen.

Onze gemeente staat er relatief goed voor. De financiën zijn op orde, en met de uitvoering van de stevige ombuigingsoperatie van vorig jaar houden we die ook op orde. Tegelijkertijd houden we de lasten voor burgers en ondernemers laag zodat wij hen de ruimte geven om het geld uit te geven aan zaken die zij belangrijk vinden.

Voor de Bossche VVD zijn dat belangrijke uitgangspunten voor het bepalen van het beleid van komend jaar. Want alleen een gemeentelijke overheid die financieel gezond is kan veilig, sociaal en sterk zijn. En juist omdat we de zaken op orde hebben kijkt de Bossche VVD met vertrouwen naar de toekomst.

De Voorjaarsnota beschrijft de juiste grote uitdagingen voor de toekomst als het gaat om economie, werkgelegenheid en het sociale domein. De manier waarop het college deze uitdagingen tegemoet treedt geeft vertrouwen.

Want ’s-Hertogenbosch beschikt over alle noodzakelijke voorwaarden om garen te spinnen bij deze ontwikkelingen. Wij zijn een gemeente waar samenwerking, creativiteit en hard werken in de genen zit. Ik zal een aantal thema’s langslopen waarin we deze kenmerken terug zijn.

Voorzitter, allereerst de economie. De afgelopen jaren is door de wethouder Economische Zaken met succes gewerkt aan een keten voor startende, innovatieve ondernemers. Vanuit de start met Ondernemerslift+, via de Jamfabriek naar huisvesting bij een pand van BIM en financiële ondersteuning vanuit het Bossche Investeringsfonds. Door deze structuur binden we bedrijven aan onze gemeente en zorgen we daarmee ook voor banen voor de Bosschenaar.

De inzet op de verschillende platforms en campussen past heel goed binnen onze kracht van samenwerken. Afgelopen jaar scoorde ’s-Hertogenbosch hoog op de lijst met Gazellen van het Financieel Dagblad. Een lijst van de snelst groeiende bedrijven van Nederland. Uit de reacties blijkt dat het bourgondische netwerken tot nieuwe, creatieve, samenwerkingen zorgt. Een bevestinging van onze kracht!

De komst van de Graduate School geeft de bedrijvigheid rondom Big Data een boost. Met de plannen voor het bedrijvencentrum in het Grasso-complex kunnen we deze bedrijven voor de gemeente behouden en kunnen we de Big Data-hoofdstad van Nederland worden.

Maar ook de binnenstad als traditionele motor blijven we versterken. Het succes van het Jeroen Boschjaar willen we vast blijven houden, al willen we wel eerst de discussie over citymarketing voeren voordat we de uitgaven en plannen gaan bevestigen in de begroting.

Voorzitter. Een economie van de toekomst is een duurzame economie, en duurzame ontwikkeling is ook een economische goudmijn. Stimulering van duurzame ontwikkelingen en het samenbrengen van partijen om innovatie mogelijk te maken past prima in de rol van de overheid. Waar we echter niet op zitten te wachten zijn regels en verplichtingen vanuit de overheid. Geef burgers de ruimte en laat ondernemers ondernemen, want vanuit de eigen overtuiging komen ontwikkelingen sneller op gang dan door het opleggen van regels.

De Bossche VVD steunt het streven om zoveel mogelijk mensen vanuit Weener XL aan het werk te helpen. Ook die mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt. De VVD gelooft namelijk dat iedereen talenten heeft die benut kunnen worden, en gunt iedereen de voldoening om een passend werk te vinden.

Veranderingen en innovatie zien we ook in het sociale domein. Door slimmer te werken en de mensen centraal te stellen in plaats van de instellingen verbeteren we de zorg tegen lagere kosten. Precies zoals de VVD het graag ziet. Dure zorg is namelijk niet hetzelfde als goede zorg. Om het maatwerk en innovatieve methoden te versterken zijn kleine initiatieven als de Copernikkel en de Noorderpoort van belang. Geen moloch met bureaucratie en hiërarchie, maar maatwerk en snel schakelen. Kleinschalige initiatieven vanuit de samenleving moeten daarom ook steun en ruimte krijgen, en we moeten af van monopolies door grote instellingen.

Voorzitter. Het coalitieakkoord ‘Aan de slag’ gaat niet alleen over het verdelen van geld, maar juist ook over de plek die de overheid inneemt in de samenleving. Wat ons betreft geeft de lokale overheid ruimte aan haar inwoners en ondernemers en biedt het bescherming aan zij die dat nodig hebben. De overheid is niet de architect die vanuit een afgesloten ruimte de ideale samenleving intekent. De ideale samenleving is namelijk de samenleving die door de mensen zelf gemaakt wordt.

De trend van een samenleving die steeds meer de regie naar zichzelf toe trekt in plaats van bij de overheid neerlegt moeten we omarmen. De overheid wordt op sommige vlakken minder relevant omdat onze inwoners krachtiger en mondiger worden. Via initiatieven als Mijn Den Bosch en Droomstad Den Bosch tonen burgers hun betrokkenheid. Als overheid moeten wij een manier van werken ontwikkelen waarin wij deze initiatieven helpen in het realiseren van de plannen, want het zou eeuwig zonde zijn als deze ideeën niet gerealiseerd kunnen worden.

Ook in het ruimtelijke domein geven we de burgers meer vertrouwen en vrijheid. Door meer welstandsvrije gebieden, mogelijkheden om zelf de openbare ruimte te helpen inrichten en door de nieuwe Omgevingswet. Met de nieuwe Omgevingswet veranderen de bestemmingsplannen in omgevingsplannen. Waar bestemmingsplannen aangeven welke enkele ontwikkeling er wel mag, geeft een omgevingsplan juist veel ruimte door alleen echte ongewenste ontwikkelingen uit te sluiten. Hierdoor krijgen burgers en bedrijven meer vrijheid.

Voorzitter. Als gemeenteraad is het van belang om altijd goed voor ogen te houden voor wie wij werken. Dat zijn de inwoners van ’s-Hertogenbosch, onze inwoners. Deelnemen aan initiatieven als Green Capital zijn als middel prima uit te leggen, maar het winnen van prijzen voor de buitenwereld moet geen doel op zich zijn.

Onze inwoners staan voorop en ons beleid moet daar ook op gericht zijn. Investeren in sport is daar een goed voorbeeld bij. Als de gemeente gebouwen bij sportclubs in eigen bezit heeft en we willen sport en bewegen stimuleren, dan ontkomen we er niet aan om in die gebouwen te investeren. Een voorbeeld hiervan is BLC. De gemeente bezit de panden, maar heeft de boel daar laten verpauperen. Hoe willen we dan mensen op Zuid stimuleren om meer te gaan bewegen?

Een andere verplichting die wij naar onze inwoners hebben is veiligheid. ’s-Hertogenbosch wordt steeds veiliger door de geweldige inzet van politie, handhavers, instellingen en burgers. Deze inzet moeten we vasthouden en we moeten hard blijven optreden tegen criminelen en asociaal tuig. Onze inwoners verdienen namelijk een veilige omgeving!

Een middel om de veiligheid in de binnenstad te verbeteren is cameratoezicht. Voorzitter, u heeft de politieke steun, u heeft een lijst met mogelijke locaties en u heeft een budget. Dus het wordt tijd dat u de camera’s op laat hangen!

Voorzitter. Afsluitend wil ik nog even stil staan bij het AZC. Wij prijzen ons gelukkig dat de discussie daaromtrent op een fatsoenlijke manier gaat. De opgave vanuit de Commissaris van de Koning kunnen wij realiseren, als we zorgen dat we goede afspraken maken en duidelijk zijn in onze communicatie.

Het proces om tot een AZC op Coudewater te komen, zoals dat onder leiding van wethouder Logister loopt, gaat op basis van die uitgangspunten en de wethouder verdient daar ook de complimenten voor. Net als de vele vrijwilligers die actief zijn bij de noodopvang onze complimenten verdienen. De noodopvang en straks het AZC vragen inzet van handhavers om te zorgen dat omwonenden zich veilig en gerustgesteld voelen, maar dat mag niet ten koste gaan van andere delen van de gemeente. Daarom juichen wij de plannen voor extra middelen voor handhaving toe. Niet omdat wij bang zijn voor het AZC, maar omdat wij de hele gemeente veilig willen houden.

Voorzitter. Onze gemeente staat er goed voor. Deze voorjaarsnota beschrijft wat ons betreft de juiste grote uitdagingen voor de toekomst en de manier waarop het college hier mee aan de slag wil geeft vertrouwen. Zakelijk en sociaal, tussen de mensen.

Tot zover.