Motie betaalmaatjes

Tijdens de begrotingsvergadering van dinsdag 10 november jl. hebben wij als Bossche VVD onder andere de motie betaalbaarheid ingediend. Deze motie (gesteund door de coalitie, GroenLinks en de Bossche Groenen) beoogd twee zaken.

Enerzijds willen we met onze betaalmaatjes (gemeentelijke bewindvoerders) de exorbitant gestegen kosten - van door de rechter opgelegde bewindvoering - onder controle krijgen en schuldenaren te helpen hun financiën op orde te krijgen.

Anderzijds binnen deze aanpak te onderzoeken of dat er binnen het bestand van WeenerXL geschikte personen zijn, die inzet kunnen worden als betaalmaatjes. Mocht voor deze kandidaten aanvullende scholing noodzakelijk zijn, dan spreekt het voor zich dat daar mogelijkheden voor worden gecreëerd.

Met deze motie snijdt het mes aan twee kanten:

• We besparen op de kosten voor beschermingsbewind. Deze kosten zijn in enkele jaren tijds opgelopen van 400.000,- naar 1.900.000,- in 2015 en zal - zonder ingrijpen- binnen enkele jaren oplopen naar meer dan 4.000.000,-
  • Creëren we de mogelijkheid om: amensen die nu nog in een uitkerings- bijstandssituatie zitten - als betaalmaatjes - richting duurzaam werk te helpen. b) Mensen met financiële problemen te ondersteunen bij het op orde brengen van hun administratie

De Bossche VVD is er van overtuigd dat we met onze motie "betaalmaatjes" een stap in de goede richting zetten. Een stap waarbij we mensen niet alleen doosjes laten vouwen, etiketjes plakken e.d., maar nu eindelijk eens mensen (in de kaartenbakken van WeenerXL) de mogelijkheid bieden om op gepast niveau hun kennis, kunde en kwaliteiten te laten benutten.

Een stap ook waarbij we mensen op HBO of academische werkniveau op passende wijze naar duurzaam werk helpen.

Een stap waarbij we mensen helpen te voorkomen "door het ijs te zakken", hen ondersteunen om op waardige wijze uit de schulden te komen, waarbij uiteindelijk ook de schuldeisers zullen krijgen wat hen toekomt!

Bewerkstelligen we winnaars aan alle zijden van het financiële spectrum.