Vroeger signaleren om armoede te voorkomen!

De gemeente opent de aanval op armoede en schulden onder onze inwoners. De VVD fractie is blij met het plan om schuldhulpverlening een kwaliteitsimpuls te geven en ook werk te maken van in het tegengaan van bureaucratie rondom dit onderwerp. Maar voorkomen is beter dan genezen, want armoede en schulden gaan vaak hand in hand.

© RTL media

Zo zorgen wij ervoor dat Bosschenaren in de problemen sneller de regie over hun leven terug krijgen, zeker bij gezinnen met kinderen is dat erg belangrijk!

Maar voorkomen is beter dan genezen, want armoede en schulden gaan vaak hand in hand. Diverse instanties en stichtingen zijn in ’s-Hertogenbosch betrokken bij het verstrekken van toeslagen, bijzondere bijstand en andere uitkeringen. Deze instanties voeren ieder voor zich een inkomenstoets uit. Dit kost veel tijd in een periode dat iemand in de financiële problemen dat niet kan gebruiken en brengt onnodige kosten met zich mee.

Raadslid Henry Liebregts wil dit graag doorbreken. Tijdens de raadsvergadering dient de VVD daarom een motie in om bij toekenning van bijstand direct te onderzoeken of aanspraak op gemeentelijke regelingen bijdraagt om een armoedeval te voorkomen en op lange termijn maatschappelijke kosten besparen.

Daarnaast moet er één centrale intake en inkomenstoets komen om bureaucratie te verminderen. Hierdoor ontvangt iemand eerdere ondersteuning, hoeven er mindere documenten te worden ingevuld en wordt op lange termijn bespaard op de bureaucratie.