De gemeente is geen pinautomaat, meer verbinding en ondernemerschap bij Sint-Janscentrum!

Het nieuwe Sint-Janscentrum kan bijdragen aan de restauratie van de kerk en de cultuurhistorie van ’s-Hertogenbosch, maar de Bossche VVD wil een duidelijkere verbinding met andere musea en evenementen en meer cultureel ondernemerschap in de financiering. De gemeenteraad is geen pinautomaat!

De Sint-Jan belangrijk is voor ‘s-Hertogenbosch, belangrijk voor de lokale economie en aanzicht van de stad. Jaarlijks brengen miljoenen mensen een bezoek aan ’s-Hertogenbosch waarvan naar inschatting tussen de 600.000-1.000.000 personen ook een bezoek aan de Sint-Jan brengen. Gezien dit grote aantal is dit een kans om de Sint-Jan een verdienmodel te geven en bij te laten dragen aan de restauratie van de kerk.

Vandaag stelt de gemeenteraad middelen beschikbaar voor de planstudie van het Sint-Janscentrum, een nieuw museum dat zal ontstaan door het ombouwen van de huidige bouwloods aan de torenstraat. De Bossche VVD ziet in dit plan kansen voor cultureel historisch ondernemerschap rondom de Sint-Jan, maar het ondernemersplan is in onze ogen nog niet volledig.

Zo zou de Bossche VVD graag zien dat het nieuwe centrum meer samenwerking gaat zoeken met  culturele evenementen en–instellingen en de aanwezige musea in ’s-Hertogenbosch. Dit dient ook het belang van de Sint-Jan en maakt van het museumkwartier in de binnenstad meer een geheel.

Ook rondom de financiering van de planstudie heeft de Bossche VVD verdere uitwerking nodig. De stichting moet in onze ogen meer doen aan fondsenwerving om het nieuwe centrum te realiseren. Wij begrijpen dat dit “moeilijk” is, maar moeilijk betekent niet automatisch dat het niet realiseerbaar is Natuurlijk draagt de gemeente bij, maar volgens de VVD-raadslid André Rotman is de gemeenteraad geen pinautomaat!

Het Sint-Janscentrum is geen doel op zich, maar een verdienmodel om bij te dragen aan de restauratie van de kerk. Wij verwachten dan ook dat deze aspecten worden meegenomen in de planstudie en dat gemeenteraad over het proces wordt geïnformeerd, voordat de Bossche VVD een goed besluit kan nemen over het definitieve voorstel na de planstudie.