Realistische parkeernormen in 's-Hertogenbosch

Met nieuwe parkeernomen zoekt het gemeentebestuur naar ruimte om te kunnen bouwen in de wijken en dorpen van ’s-Hertogenbosch. Voor de Bossche VVD staat de bereikbaarheid in de gemeente en daarmee de leefbaarheid van de buurt voorop. Dat vraagt om realistische parkeernormen die aansluiten bij de moderne wensen, maar de keuze aan jou laat hoe je je wilt reizen van A naar B. Raadslid Eva Eigenhuijsen doet daarom noodzakelijke aanpassingen aan het plan.

’s-Hertogenbosch bouwt zich steeds voller. Dat is goed, want de woningvraag in onze gemeente is hoog. Maar huidige en toekomstige bewoners moeten ook gewoon naar hun werk, de voetbalvereniging, vrijwilligerswerk, etc. kunnen komen, ongeacht waar in de gemeente je woont of je werk is gevestigd. Met nieuwe parkeernormen zoekt het gemeentebestuur een andere verdeling van het parkeren in onze wijken en dorpen en probeert gelijk flink te vergroenen met deelauto’s. Voor de Bossche VVD staat de bereikbaarheid van wijken en daarmee de leefbaarheid van de buurt en haar inwoners voorop. Dat vraagt om realistische parkeernormen die aansluiten bij de moderne wensen, maar de keuze aan jou laat hoe je je wilt vervoeren. Om dat te realiseren moeten de parkeernormen op drie plaatsen verbeterd worden!

Deelauto’s zijn bruikbare alternatieven voor Bosschenaren die dichtbij de binnenstad en de treinstations wonen. Daarbuiten zijn veel mensen afhankelijk van hun auto om bij werk en familie te komen, zeker als je in Nuland, Vinkel en de andere kleine dorpen woont. Daar moeten dus genoeg parkeerplaatsen beschikbaar blijven! Ons raadslid Eva Eigenhuijsen heeft daarom de nieuwe normen aangepast zodat er in de buitenwijken en dorpen genoeg parkeerplaatsen blijven voor de eigen auto.

Bij nieuwbouwprojecten worden er steeds minder parkeerplaatsen aangelegd. Niet vanwege de beloofde groene ambities, maar omdat parkeren niet aantrekkelijk (want kostbaar) is voor projectontwikkelaars. De parkeermogelijkheden van de toekomstige bewoners moet op peil blijven, zeker voor bewoners in de sociale sector is er vaak geen betaalbaar alternatief. Door teveel huizen in wijken bij te bouwen zonder parkeerplaats ontstaat op lange termijn overlast op straat en in het groen. Voorkomen is beter dan genezen volgens de Bossche VVD.

In de stad is ‘zoeken naar een plekje’ altijd vervelend. De Bossche VVD is tegen een verhoging van de maximale parkeerdruk naar 90%. Hierdoor ontstaat nog meer zoekverkeer in woonwijken en foutparkeerders op drukke momenten, terwijl de parkeernormen er zijn om de huidige maar zeker ook de toekomstige bewoners een plekje te geven. Met een amendement pleiten wij voor lagere maximale druk, in lijn met ander steden. Wij hoeven niet voorop te lopen in groene ambities, maar houden juist de bereikbaarheid en leefbaarheid van de eigen buurt of wijk én toekomstige bewoners op peil.