Vlot vervoer van A naar B

We verplaatsen ons allemaal voortdurend. We gaan naar het werk, bij vrienden en familie op bezoek of wandelen een rondje in onze buurt om de hond uit te laten. Hoe we ons ook verplaatsen: het is fijn om zonder al te veel gedoe van A naar B te komen. Dat de doorstroming goed is, je niet ergens in de file staat om de stad uit te komen en je te laat bent bij je afspraak. Verkeersveiligheid heeft onze prioriteit. We richten onze straten en wijken, in het bijzonder in de buurt van scholen en sportclubs, veilig in. Dat doen we in samenwerking met de scholen en clubs, de politie, gemeentelijke handhavers, ouders en buurtbewoners.

  • Het is belangrijk dat onze reistijd niet langer is dan nodig. Daarom werken we aan goede doorstroming van het verkeer, voor fiets, auto en ov. Door verschillende vormen van vervoer beter op elkaar aan te sluiten, komen we sneller aan op onze bestemming. Ook voorkomen we daarmee onnodige uitstoot door files. Vooral bij nieuwbouwlocaties verdient de bereikbaarheid de aandacht. Maar ook bij bestaande knelpunten in het Paleiskwartier, de Maaspoort en het centrum van Rosmalen zorgen we voor praktische oplossingen.
  • De ontwikkelingen bij het EKP-terrein en de Kop van ’t Zand hebben een grote invloed op het verkeer. Voordat besluiten over de Diezebrug en het eventueel doortrekken van de Vogelstraat genomen worden moet er een gedegen visie op het autoverkeer komen, vanaf de kruising Orthenseweg/Aartshertogenlaan tot aan de Brugstraat en de Oranje Nassaulaan. Dat de Diezebrug toe is aan groot onderhoud en/of renovatie lijkt zeker. De Bossche VVD wil dat dit dan wordt uitgevoerd met respect voor de bestaande omgeving: het Werfpad met z’n karakteristieke bomenrijen en het recent gerenoveerde gezondheidsbedrijvencentrum worden niet opgeofferd. Ook voor de woningen tussen Citadellaan en Orthenseweg en het gebouw van de roeiclub moet daar plaats blijven.
  • Of het nu met een ‘gewone’ fiets, een elektrische fiets of een ander nieuw vervoersmiddel is: onze inwoners kunnen zich prettig en veilig door de gemeente ‘s-Hertogenbosch bewegen. Deze ontwikkelingen vragen om fietspaden en wegen die worden ingericht op de toekomst, waarbij veiligheid en doorstroming centraal staan. Bij ov-knooppunten en transferia plaatsen we voldoende stallingen en creëren we mogelijkheden voor het gebruik van deelvoertuigen.
  • Het openbaar vervoer en voorzieningen zoals de seniorenbus, buurtbus en regiotaxi zijn goed toegankelijk. Stations zijn aangepast, zodat mensen met een beperking ook kunnen instappen.
  • De gemeente communiceert tijdig en duidelijk naar inwoners over onderhoud aan wegen en wegafsluitingen. Daarbij geldt dat we onderhoud zoveel mogelijk in één keer proberen te doen, om overlast te beperken. Daarbij is helder wat de alternatieve route is. Zo voorkomen we ‘zoekverkeer’.
  • Vanuit Rosmalen, Empel en de Groote Wielen zijn er opstoppingen om op werkdagen de autosnelweg te bereiken. Om dit op te lossen starten we snel met het beter ontsluiten van de die dorpen. Daarbij anticiperen we op de woningbouw die er de komende jaren plaats gaat vinden en zoeken we naar een veilige route die de Kruisstraat ontziet en Rosmalen en de Groote Wielen ontsluit en de bereikbaarheid vergroot.