Vragen Bosch by Night

De tentoonstelling van Jeroen Bosch in het NoordBrabants Museum is een enorm succes. Kaartjes voor de tentoonstelling zijn razendsnel over de toonbank gegaan, veel internationale media‐ aandacht en een flink aantal 5‐sterren recensies van over de hele wereld.

Het succes van de tentoonstelling zorgt er voor dat de kaartjes al bijna helemaal uitverkocht zijn. Eerst werden de openingstijden voor de donderdag, vrijdag en zaterdag al verruimd, en nu wil het museum ook op de andere dagen tot 23 uur open blijven. Een ontwikkeling die wij toejuichen en waar wij in de maanden vooruitlopend op het JB‐jaar ook om gevraagd hebben.

Wij zijn ook vooral blij dat de ondernemers in de binnenstad, met name de horeca, de vruchten plukken van het succes van de tentoonstelling. Veel bezoekers van buiten de stad, waarvan we hopen dat zij nog een keer terugkomen.

De tentoonstelling is nog tot begin mei te bezichtigen, met in de periode vanaf nu tot begin mei nog de meivakantie en Koningsdag. Momenten waarop mensen vrij zijn en graag onze stad en de tentoonstelling willen bezoeken. De Bossche VVD ziet liever dat bezoekers de tentoonstelling in onze stad bezoeken, dan dat zij naar de tentoonstelling later dit jaar in het Prado moeten omdat de kaarten hier uitverkocht zijn.

Daarom pleiten wij er voor om het museum rond de weekenden en vakanties ook in de nacht open te stellen voor publiek. Dat geeft een extra bijzondere setting en zorgt dat meer mensen de tentoonstelling kunnen bezoeken. De horecaondernemers kunnen de nachtopenstelling combineren met arrangementen, zoals bijvoorbeeld een erg late maaltijd of juist vroeg een ontbijt na bezoek aan het museum. Zo benutten we onze kansen optimaal.

Dat brengt ons tot de volgende vragen:

1. Is het college bereid om samen met het NoordBrabants Museum te werken aan openstelling van de tentoonstelling in de nacht?
  2. En is het college bereid om ondernemers de ruimte te geven (ook met openingstijden) om arrangementen rond de nachtopenstelling mogelijk te maken?