Hanneke Welten:
Voorzitter;
Bij een terugblik op
2020, zien wij dat er optimaal is ingezet om te bouwen
- Bijzondere
doelgroepen zoals kwetsbare jongeren (De Vlieger)
- Senioren met en
zonder zorgvraag worden er een 3-tal projecten gerealiseerd (zuiderschans, seringenstraat,
zwartbroekweg).
- Ook zien we dat het pleidooi van de VVD voor meer studentenwoningen zijn vruchten af gaat werpen, nl. dat er 500 studentenwoningen (de fuik, onderwijsboulevard en de herven) in aantocht zijn.
Een zorg is echter wel dat de afspraken t.a.v. de segmentering 25-15-60, niet gehaald gaat worden. Er is intensief ingezet op het segment sociaal (30%) , maar het middensegment blijft achter, die juist voor de doorstroming zorgt. Wij pleiten dan ook om gedurende 2022 en 2024 een inhaalslag te realiseren.
In zijn
algemeenheid; veel woningbouwprojecten in de stijgbeugels en wordt er zelfs
gesproken over een 4800 woningen in 2022.
Dat leidt tot vragen
aan de wethouder;
1. Hoeveel procent
van de woningbouwplannen behoren tot het middensegment?
Ook vernemen wij dat de druk op de afdelingen zo groot is dat nieuwbouwplannen niet in behandeling worden genomen. Dat kan niet zonder gevolgen blijven.
2. Wethouder kunt u ons
geruststellen dat de bouwproductie op stoom blijft?
3. Ook voor
landbouwtransitie blijkt er een tekort aan ambtenaren. Ruimte voor ruimte =
provinciale aangelegenheid, welke rol kan de gemeente spelen? Hier zit potentie
voor woningbouw. Veel lege schuren/verloedering en risico dat deze gebruikt
gaan worden voor criminele activiteiten. Wethouder wordt daarop ingezet?
Eva Eigenhuijsen:
In het kader van duurzaamheid;
Positief; er meer
met hout gebouwd gaat worden. Naast het feit dat de VVD pleit voor voldoende
parkeerplekken. Willen wij graag de suggestie aan de hand doen om ook
parkeergarages zoals in Willemspoort (en straks in de binnenstad ook) van hout
te bouwen zoals in Utrecht.
Tevens willen wij pleiten als VVD om bij nieuwe bouwprojecten, eerst in te zetten op de bereikbaarheid (waaronder ook autobereikbaarheid behoort) en verkeersafwikkeling van het gebied en vervolgens te bepalen wat er gebouwd gaat worden. Voorbeelden daarvan zijn de Stadsdelta en omgeving Station oost; wethouder u zou zomaar al fietsend “het kleedje onder” de Verkadefabriek en het Sportiom uit kunnen trekken.
Een ander duurzaamheidsaspect is het gasvrij maken van woningen. (Proeftuin Aardgasvrije Wijken; wijk ’t Zand). Hier wordt veel in geïnvesteerd, maar de resultaten zijn landelijk teleurstellend. De vraag is dan ook of we het aardgasvrij maken van woningen niet moeten beperken tot de nieuwbouw.
Hanneke Welten:
De VVD is voorstander
van vereenvoudigen van het bouwproces, maar de druk op de woonmarkt, vraagt om
snelheid op korte termijn, daarom
- Woningsplitsing; opmerkelijk
is dat erin 2019, 5 maal zoveel woningen zijn gesplitst als in 2020; hoe kan het
wethouder?
- Het woningsplitsing
in het buitengebied lijkt niet van de grond te komen; hoe komt dat? Wordt het
actief aangeboden?
- Tijdelijke woningen,
zijn noodwoning voor spoedzoekers.
- Wij als VVD hebben
gepleit voor een kwaliteitsslag
- Wordt gerealiseerd
door (modulair) het bouwen van flexwoningen, voor een bredere doelgroep en
verplaatsbaar. Echter haalbaarheid wordt nog onderzocht (Provincie) wethouder
al iets bekend?
De wethouder gaf aan dat het bouwen van flexwoningen niet is voorbehouden aan corporaties. VVD vraagt de CPO’s te faciliteren; rijst de vraag of deze particulieren, ook de mogelijkheid krijgen om dergelijke prefab woningen te kunnen bouwen als zij grond beschikbaar hebben? Wat we missen in het rijtje is de waterwoningen. Wij als VVD willen pleiten voor meer mogelijkheden van waterwoningen.
Openbare ruimte;
Het meer thuiswerken, en intensiever gebruik van de openbare ruimte
vraagt om bezien of we dat anders in moeten gaan richten.
Tot slot;
Al enige jaren geleden is er door de VVD samen met RB gepleit en geld
gereserveerd voor een voortvarend afronding van centrum Rosmalen. De realisatie
is “verslakkend”, tergend langzaam. Pastoriestraat waar bewoners al jaren
vragen om oplossing van wild parkeerprobleem, is nog niet in beeld.
Tot zover
Eva Eigenhuijsen:
Corona heeft ook een effect op hoe we onze werkweek inrichten. Meer
thuiswerken zorgt ervoor dat er meer gebruik gemaakt wordt van de eigen
omgeving om te wandelen of te fietsen tussen de werkzaamheden door of na afloop
van de werkdag. Onze openbare ruimte wordt daarvoor anders, maar ook
intensiever gebruikt. Dat vraagt dus ook iets van het nadenken over hoe we onze
openbare ruimte inrichten en waar we sporten en recreëren in de openbare ruimte
mogelijk maken.
Voorzitter, de allergrootste bestuurlijke opgave die we komende jaren op
ons afkrijgen is de verdeling van schaarse ruimte. Parkeren, wegen, wonen,
groen, water en werken dringen om voorrang als het gaat om ruimtebeslag. En wat
de Bossche VVD blijven we de komende jaren doorbouwen in het tempo dat door dit
college is ingezet. Daarbij staat kwaliteit voor ons voorop, mensen willen
prettig wonen in een huis dat goed bereikbaar is en waar je de auto normaal
kunt parkeren. Dat is iets voor het college om goed bij stil te staan, we
bouwen namelijk echte huizen voor echte mensen en geen naïeve voorstellingen
die de realiteit negeren.
Wij zien woningbouw ook als kan om onze dorpen te versterken, meer mensen
zorgt ervoor dat voorzieningen kunnen blijven bestaan. Onze dorpen hebben een
eigen karakter en we moeten dus ook passend bij dat karakter bouwen. Geen flats
aan de rand van Vinkel of Nuland, maar grondgebonden woningen, zodat ook
jongeren en jonge gezinnen een plek in de dorpen kunnen vinden.