Verkeersveiligheid onder druk door huftergedrag: VVD vraagt om daadkrachtige aanpak

Verkeersveiligheid onder druk door huftergedrag: VVD vraagt om daadkrachtige aanpak

De VVD in 's-Hertogenbosch maakt zich ernstig zorgen over de afnemende tevredenheid over de verkeersveiligheid in onze gemeente. Uit onderzoek blijkt dat huftergedrag van verkeersdeelnemers hier een belangrijke oorzaak van is. Hoewel het college in het najaar van 2023 heeft toegezegd huftergedrag aan te pakken, vragen wij ons af of de voorgenomen maatregelen wel voldoende zijn om het probleem structureel op te lossen.

Pilot in 2025: een stap in de goede richting, maar is het genoeg?

De afgelopen twee jaar heeft de gemeente diverse verkeersacties uitgevoerd en gekeken naar succesvolle maatregelen in andere gemeenten. Dit heeft geleid tot een plan voor een pilot, die in het voorjaar van 2025 van start moet gaan. De pilot richt zich op de aanpak van huftergedrag in het verkeer, met speciale aandacht voor veelplegers en verkeersoverlast die onder gemeentelijke bevoegdheid valt, zoals foutparkeren en scooteroverlast.

De VVD verwelkomt deze eerste stap, maar vraagt zich af waarom gekozen is voor een pilot in plaats van een structureel traject met directe, zichtbare resultaten. Waarom wordt er niet vanaf het begin een krachtig lik-op-stuk beleid ingevoerd, ondersteund door een breed gedragen gedragscampagne?

Vragen over de reikwijdte en effectiviteit van de aanpak

De VVD heeft samen met LHR en CDA kritische vragen over de opzet en effectiviteit van de voorgestelde aanpak:

  1. Waarom een pilot en geen structureel beleid? We pleiten voor een aanpak die verder gaat dan een pilot en direct inzet op bewustwording én handhaving.

  2. Waarom slechts de binnenstad? We vragen om een bredere aanpak, bijvoorbeeld door ook plekken als De Driesprong in Rosmalen mee te nemen, waar dagelijks huftergedrag plaatsvindt.

  3. Is de voorgestelde aanpak wel effectief? Aangezien verkeershufters verantwoordelijk zijn voor 40% van de ongevallen, vinden wij dat alleen registratie en persoonlijke gesprekken onvoldoende zijn om het probleem aan te pakken.

  4. Samenwerking met de politie: wordt het harder aangepakt? De gemeente heeft beperkte bevoegdheden. We willen weten hoe de samenwerking met de politie kan leiden tot een striktere handhaving.

  5. Strengere aanpak noodzakelijk? De VVD is van mening dat een hardere aanpak soms noodzakelijk is om herhaaldelijk huftergedrag te stoppen. We vragen het college of zij deze mening deelt en hoe zij dit denkt te realiseren.

VVD pleit voor daadkracht en brede aanpak

De VVD wil een veilige gemeente waarin verkeershufters geen ruimte krijgen. We dringen aan op een stevige, effectieve aanpak die verder gaat dan een pilot en de hele gemeente bestrijkt. Alleen zo kunnen we zorgen dat 's-Hertogenbosch weer een veilige plek wordt voor alle verkeersdeelnemers.