Provincie telt zes miljoen extra neer voor N65 bij Vught

Duurder plan

Voor de gewijzigde aanpak van de N65, met twee ongelijkvloerse kruisingen in Vught, gaat het benodigde budget omhoog van 100 naar 106 miljoen euro. De provincie neemt deze kosten voor haar rekening, zo hebben Provinciale Staten besloten in de laatste Statenvergadering van 2015. Gedeputeerde Christophe van der Maat (VVD, verkeer) gaf uitleg over de aanpak van deze rijksweg bij Haaren en Vught, maar vooral vroeg en kreeg hij toestemming voor een hoger budget.

Patstelling doorbroken

Karel Burger Dirven, woordvoerder namens de VVD statenfractie over de N65, is uitgesproken positief over deze verbetering. “Er dreigde een patstelling in Vught. Terecht dat de gedeputeerde het voorstel heeft gedaan aan Provinciale Staten om met extra geld over de brug te komen voor verbetering van de leefbaarheid in Vught om zo eindelijk aan de slag te kunnen met de N65 tussen ’s-Hertogenbosch en Tilburg.”  De hogere kosten worden gebruikt voor aanpassing van de plannen bij Vught. Twee van de drie kruisingen worden ongelijkvloers, terwijl de N65 zelf geheel verdiept komt te liggen. Eerdere plannen gingen uit van een halfverdiepte ligging, maar daarvoor ontbrak in Vught het draagvlak.

Nu of nooit voor de N65

De N65 wordt stevig verbeterd, waarbij een oplossing is gekozen die goed is voor de leefbaarheid in Haaren en Vught en de veiligheid en doorstroming op de N65 bevordert. Burger Dirven: “De VVD statenfractie ziet graag alle verkeerslichten verdwijnen op de N65 tussen ’s-Hertogenbosch en Tilburg. Nu blijven de verkeerslichten bij de Boslaan in Vught en in Helvoirt gehandhaafd. Maar dit is op het moment het maximaal haalbare. Liefst de N65 in één keer goed aanpakken, maar we willen de toegezegde bijdrage van de minister niet verspelen. Het is nu of nooit.”  Het Rijk heeft 55 miljoen toegezegd, de regiogemeenten en de provincie in totaal 45 miljoen euro. De provinciale bijdrage gaat omhoog van 27,5 naar 33,5 miljoen euro. De uitvoering van de werkzaamheden staat gepland tussen 2021 en 2023.