Bijdrage Bossche VVD Algemene Beschouwingen

Voorzitter, dit jaar zijn we begonnen in een nieuwe gemeente, met een nieuwe raad, een nieuw college en met een uitdagend Bestuursakkoord. De Bossche VVD herkent zich zeer in de Voorjaarsnota. De komende jaren zullen we gezamenlijk aan de slag gaan met vernieuwing en vooruitgang. Zorgen dat processen en beleid passen bij de flexibele, veranderende en onzekere tijd waar we ons in bevinden.

Tegelijkertijd blijft financiële degelijkheid de basis van ons handelen. Het huishoudboekje van de gemeente moet op orde blijven willen we een betrouwbare en sterke gemeente blijven. Daarom doet het de Bossche VVD ook goed dat het college de verantwoordelijkheid toont door een bezuinigingsoperatie voor te stellen. Wij zijn ook erg tevreden dat de Voorjaarsnota nogmaals bevestigd dat het verhogen van de lasten voor burger geen optie is. Een belangrijk punt voor de VVD.

De bezuinigingen vragen om het maken van echte keuzes. En dat biedt ook kansen voor onze gemeente. Want we hebben de kans om ons beleid aanpassen aan flexibelere, onvoorspelbaardere en mondigere samenleving.

In de voorbereiding is het van belang om ons als raad ook vooral in te houden, door niet op voorhand beleidsonderdelen uit te sluiten van de bezuinigingen. Natuurlijk hebben alle partijen onderdelen waarop ze liever niet of minder bezuinigd zien, als VVD kan ik bijvoorbeeld veiligheid noemen. Maar als we dat nu allemaal in moties uit gaan spreken gooien we kans weg om inhoudelijk gedragen keuzes te maken.

Het is ook erg verleidelijk om niet te gaan tornen aan al lang bestaande beleidsproducten. Maar het behouden van beleid uit pure nostalgie is geen optie. We moeten kiezen voor de beleidsproducten die voor nu en in de toekomst werken. En resultaten uit het verleden bieden geen garanties voor de toekomst.

Maar voorzitter, deze Voorjaarsnota doet zoveel meer dan alleen bezuinigingen aankondigen. Deze Voorjaarsnota gaat ook uit van vooruitgang en vernieuwing, met in het achterhoofd de wetenschap dat het steeds moeilijker wordt om jaren vooruit te plannen. Dat vraagt dus ook om het snel handelen als een kans zich voordoet, en dat vraagt dan weer om flexibiliteit bij college en gemeenteraad.

Voorzitter, we moeten uitgaan van de kracht van onze gemeente. Versterken en verbreden van onze economische potentie, staat hoog op de agenda. We verwachten veel van het Economisch Investeringsfonds de komende jaren. Dat moet gaan zorgen voor veel nieuwe bedrijven en daarmee ook werkgelegenheid voor de Bosschenaren.

Tegelijkertijd willen we onze huidige, fantastische, ondernemers meer vertrouwen geven en meer ruimte geven door minder regels op te leggen. Overbodige en tegenstrijdige regels moeten we opruimen om zo bedrijven de gelegenheid te geven om te groeien.

Ook voor de plannen om starters en innovatieve bedrijfjes te ondersteunen via het Ondernemershuis verdient het college een compliment vindt de VVD. Want om onze economie ook in de toekomst sterk te houden moeten we blijvend inzetten op het vermarkten van de in onze gemeente aanwezige kennis. Het onderwijs speelt daarin een hele belangrijke rol. Net als bijvoorbeeld de Graduate School en SPARK, voorbeelden die ons richting de nieuwe economie brengen. Zo zorgen we voor nieuwe bedrijven en daarmee banen voor Bosschenaren.

Als we willen dat studenten na hun studie in onze gemeente ook verbonden blijven aan ’s-Hertogenbosch, zullen we ze dus al tijdens de studie moeten binden aan de gemeente. Wij zien daarom ook kansen in een introductieweek voor studenten gericht op de stad. Dus aanvullend op de introweek waarin studenten kennis maken met hun onderwijsinstelling.

Voorzitter. De VVD is ook blij met de veiligheidsonderwerpen in deze Voorjaarsnota. Cameratoezicht inzetten waar dat nodig is, om zo criminelen een gezicht te geven en de pakkans te vergroten. Ook de aanpak van drugscriminaliteit blijft een topprioriteit, dat blijft een groeiend probleem in onze samenleving. Inzetten op betere zichtbaarheid en nabijheid van handhavers en toezichthouders helpt ons om hufterig gedrag te bestraffen en verhoogt het veiligheidsgevoel. Want dat veiligheidsgevoel blijft helaas nog achter bij de criminaliteitscijfers, waar we de afgelopen jaren juist enorme slagen hebben gemaakt.

De VVD, voorzitter, gelooft in de kracht van de samenleving. Wij hebben de decentralisaties omarmt, omdat wij geloven in de kracht van de burger. Dat ieder de keuze krijgt om zaken zelf te regelen. Dat betekent korte, laagdrempelige lijnen tussen ambtenaren, instellingen en burgers. De tijd dat de lokale overheid als alleswetende, alleskunnende geluksmachine gezien werd ligt ver achter ons. Het gaat nog vele jaren duren voordat we onszelf de reflex hebben afgeleerd dat bij het boven komen drijven van een probleem er meteen van de overheid een oplossing verwacht wordt. Maar ook al duurt dat jaren, wij gaan daar nu mee aan de slag omdat wij geloven in de kracht en creativiteit van onze inwoners.

Wij realiseren ons dat er spannende jaren op ons af komen in het sociale domein. Krijgt de burger voldoende en adequate hulp, krijgen wij de jaarlijks toegenomen hulpvraag onder controle. Sturen we daar voldoende op? Wordt er voldoende samengewerkt met en tussen partners, gemeente en de burger. Waar zien we synergie ontstaan en waar is er sprake van overlap.

In de begrotingen is het sociaal domein de grootste black box: een potentiele achilleshiel van ons solide financiële beleid. Juist daar moet strakke sturing en al dan niet gedwongen samenwerking van instellingen een helder, overzichtelijk en betaalbare zorg opleveren. Het is van belang om initiatieven te stimuleren die mensen helpen om zelf uit een uitkeringssituatie te komen, de leerwerkbedrijven en initiatieven als nu in de Noorderpoort ontwikkeld worden zijn daarbij goede voorbeelden.

Voorzitter, wij willen werk maken van sterke dorpen en sterke wijken. Maak de bewoners mede-verantwoordelijk voor hun leefomgeving. Decentraliseer inderdaad de wijkbudgetten, stimuleer de zelfwerkzaamheid van de bewoners, waarbij ze hun leefomgeving zelf inrichten. Wij zien de plannen hiervoor graag tegemoet.

Laat hen ook de parken meer tot ontmoetingsplekken maken voor jong en oud. Wijkbewoners weten vaak zoveel beter waar ze behoefte aan hebben, dan ambtenaren achter het bureau. Ook hier: ambtenaren uit het stadskantoor en op de wijkpleinen aan het werk: dichtbij het echte leven Betrek bewoners aan de voorkant bij de initiatieven voor hun wijk, benut de kracht van individu en samenleving.

Voorzitter, aan het einde past er ook nog een woord over de verbondenheid en tolerantie in onze samenleving. Overal in het land en Europa zien we spanningen als het gaat om tolerantie, geweld en vrijheden die wij als zo vanzelfsprekend zijn gaan vinden. Ook op lokaal niveau moeten we ons blijven inzetten voor het beschermen van onze vrijheden. Zodat iedereen de vrijheid heeft om te denken, vinden en geloven wat hij of zij wil, ongeacht de achtergrond van de persoon. Maar wel met de wetenschap dat de vrijheid van de een begrenst wordt daar waar de vrijheid van de ander begint.

Voorzitter, na deze woorden besluit ik met te herhalen dat de VVD het college complimenteert met deze Voorjaarsnota en dat we uit kijken naar de inhoudelijke voorstellen voor het nieuwe beleid en naar de begroting, inclusief bezuinigingsoperatie.