Bossche VVD: geen AZC in een woonwijk!

In de raadsvergadering van 14 april j.l. is het proces en de criteria om een AZC in ’s-Hertogenbosch te realiseren door de gemeenteraad vastgesteld. Dat ’s-Hertogenbosch ook haar humanitaire en bestuurlijke verantwoordelijkheid moet nemen om asielzoekers een goede plek te geven, stond buiten alle discussie. Maar de weg daarheen en de plek waar het AZC zou kunnen komen heeft veel stof tot discussie gegeven.

Het voorstel van het college sloot in principe geen enkele locatie uit, ook niet in een woonwijk. De linkse partijen in de raad, zoals de PvdA, GL maar ook het CDA en D66, zijn van mening dat een AZC gerust midden in een woonwijk gevestigd kan worden. Deze partijen gaan naar de mening van de fractie van de Bossche VVD echter totaal voorbij aan het feit dat de asielzoekers mensen zijn die door oorlog(en) getraumatiseerd zijn, andere gebruiken & gewoonten hebben, ver weg staan van het westerse leven en nog niet de gelegenheid gehad hebben om goed te wennen aan hun nieuwe woonland.

De fractie was en is faliekant tegen het vestigen van een AZC in een woonwijk. Naar onze mening zal dit de bestaande dynamiek en de sociale cohesie binnen die wijk onnodig verstoren. Laat eerst de asielzoekers acclimatiseren en dan pas integreren!

Om dat laatste te realiseren heeft de fractie, samen met Rosmalens Belang en Bosch Belang, een amendement ingediend. Dit amendement gaf veel discussie, een discussie die getypeerd zou kunnen worden als de “de realisten tegen de naïevelingen” ofwel “betrek ik de belangen en gevoelens van de inwoners van ‘s-Hertogenbosch wel of niet in de discussie”. De laatstgenoemden waren helaas in de meerderheid. Met een verhouding van 19 stemmen voor en 18 tegen is de gemeenteraad van mening dat een AZC ook in een woonwijk gevestigd zou kunnen worden.

Uiteindelijk heeft de fractie wel haar bestuurlijke verantwoordelijkheid genomen en is akkoord gegaan met het totale voorstel. De fractie zal echter het proces om te komen tot een AZC in ’s-Hertogenbosch zéér nauwgezet gaan volgen. Wij zullen in de gaten houden of ook de belangen, ideeën, gedachten en gevoelens van onze inwoners een voldoende plek krijgen binnen het gehele proces en of de locatie voor iedereen acceptabel is.