Bossche VVD erg blij met Bestuursakkoord: Aan de slag!

Op 20 januari presenteerden de nieuwe coalitie het bestuursakkoord en de kandidaat-wethouders. Jan Hoskam zal namens de Bossche VVD ook de komende jaren als wethouder functioneren, met als portefeuille Financiën, Economische Zaken en Duurzaamheid. De fractie van de Bossche VVD is erg tevreden met het bestuursakkoord, waarin zij veel items van de VVD terugvinden.

De nieuwe coalitie gaat aan de slag met als motto “Aan de slag! Zakelijk en sociaal tussen de mensen”. In dat motto komt de daadkracht van de nieuwe coalitie naar voren en dat het college meer op de straat en op de werkvloer wil zijn en dat het plannen wil maken met burgers, ondernemers en maatschappelijke instellingen. Dus niet meer vanuit de ivoren toren in het Stadskantoor!

Met zakelijk wordt bedoeld dat de besluiten duurzaam en betaalbaar moeten zijn, de gemeente moet er dus zowel op korte termijn als lange termijn beter van worden. Het sociale gezicht past bij ’s-Hertogenbosch. Fair sociaal beleid waar iedereen die kan mee moet doen, maar voor mensen die dat echt niet kunnen er altijd een sociaal vangnet zal zijn.

Jan Hoskam wordt als wethouder Economische Zaken gesteund door een stevige economische paragraaf. De VVD is blij dat er ingezet wordt op innovatie, ook binnen onze sterke economische sectoren, en dat er extra aandacht komt voor starters en ZZP’ers. Ook stimuleren we het toerisme, zowel voor de historische binnenstad als voor het buitengebied. Om de economische motor van de binnenstad te behouden spreken we de ambitie uit om meer parkeerplaatsen voor bezoekers te realiseren, maar minstens het huidige aantal te behouden.

Een ander speerpunt van de Bossche VVD was bereikbaarheid. Op dat gebied zijn er in het bestuursakkoord passages opgenomen over het oplossen van verkeersknelpunten en situaties die de doorstroming beperken. Om onze gemeente beter bereikbaar te maken kijken we ook over de gemeentegrenzen heen. Zo komt er een fonds waarmee we bij kunnen dragen aan regionale infrastructuur. Denk bijvoorbeeld aan de N65, zodat de verbinding tussen ’s-Hertogenbosch en Tilburg groter wordt. Ook de komst van een NS-station in Maaspoort blijft een wens waar de komende jaren aan gewerkt wordt.

Voor de VVD staat altijd voorop dat wensen ook betaald moeten worden. Onze gemeente staat er financieel nog solide voor, door jarenlang VVD-beleid op financiën. Dat financiële beleid wordt onverkort doorgezet, zodat we het huishoudboekje van de gemeente op orde houden. Ook de lasten blijven de komende jaren laag. Er wordt voor de woonlasten hoogstens een inflatiecorrectie toegepast. Daarnaast zijn we erg blij dat het OZB-tarief voor ondernemers bevroren wordt. Hierdoor wordt onze gemeente nog aantrekkelijker voor bedrijven, wat ook weer banen oplevert.

Deze coalitie richt niet alleen op de binnenstad. Het is juist de bedoeling om veel de wijken en dorpen in te gaan. Ook de nieuwe kernen Vinkel en Nuland worden in het bestuursakkoord niet vergeten, ook inwoners van deze kernen zullen zich herkennen in het akkoord. Ten slotte gaan we ook veranderen in het culturele veld en het Maatschappelijk Vastgoed. Meer ondernemerschap en scherpe keuzes maken om daarmee de toevoegende waarde te vergroten staan hierbij voorop.