Kwaliteit en bereikbaar bouwen

Inzetten op bereikbaarheid (waaronder ook autobereikbaarheid), meer aandacht voor het middensegment in de woningbouw, kwaliteit bouwen en de dorpen versterken. De bijdrages van Hanneke Welten en Eva Eigenhuijsen afgelopen week stonden zo stevig als een huis!

Hanneke Welten:

Voorzitter;

Bij een terugblik op 2020, zien wij dat er optimaal is ingezet om te bouwen 

  • Bijzondere doelgroepen zoals kwetsbare jongeren (De Vlieger)
  • Senioren met en zonder zorgvraag worden er een 3-tal projecten gerealiseerd (zuiderschans, seringenstraat, zwartbroekweg).
  • Ook zien we dat het pleidooi van de VVD voor meer studentenwoningen zijn vruchten af gaat werpen, nl. dat er 500 studentenwoningen (de fuik, onderwijsboulevard en de herven) in aantocht zijn.

Een zorg is echter wel dat de afspraken t.a.v. de segmentering 25-15-60, niet gehaald gaat worden. Er is intensief ingezet op het segment sociaal (30%) , maar het middensegment blijft achter, die juist voor de doorstroming zorgt. Wij pleiten dan ook om gedurende 2022 en 2024 een inhaalslag te realiseren.

In zijn algemeenheid; veel woningbouwprojecten in de stijgbeugels en wordt er zelfs gesproken over een 4800 woningen in 2022.

Dat leidt tot vragen aan de wethouder;

1. Hoeveel procent van de woningbouwplannen behoren tot het middensegment?

Ook vernemen wij dat de druk op de afdelingen zo groot is dat nieuwbouwplannen niet in behandeling worden genomen. Dat kan niet zonder gevolgen blijven.

2. Wethouder kunt u ons geruststellen dat de bouwproductie op stoom blijft?

3. Ook voor landbouwtransitie blijkt er een tekort aan ambtenaren. Ruimte voor ruimte = provinciale aangelegenheid, welke rol kan de gemeente spelen? Hier zit potentie voor woningbouw. Veel lege schuren/verloedering en risico dat deze gebruikt gaan worden voor criminele activiteiten. Wethouder wordt daarop ingezet?


Eva Eigenhuijsen:

In het kader van duurzaamheid;

Positief; er meer met hout gebouwd gaat worden. Naast het feit dat de VVD pleit voor voldoende parkeerplekken. Willen wij graag de suggestie aan de hand doen om ook parkeergarages zoals in Willemspoort (en straks in de binnenstad ook) van hout te bouwen zoals in Utrecht.

Tevens willen wij pleiten als VVD om bij nieuwe bouwprojecten, eerst in te zetten op de bereikbaarheid (waaronder ook autobereikbaarheid behoort) en verkeersafwikkeling van het gebied en vervolgens te bepalen wat er gebouwd gaat worden. Voorbeelden daarvan zijn de Stadsdelta en omgeving Station oost; wethouder u zou zomaar al fietsend “het kleedje onder” de Verkadefabriek en het Sportiom uit kunnen trekken.

Een ander duurzaamheidsaspect is het gasvrij maken van woningen. (Proeftuin Aardgasvrije Wijken; wijk ’t Zand). Hier wordt veel in geïnvesteerd, maar de resultaten zijn landelijk teleurstellend. De vraag is dan ook of we het aardgasvrij maken van woningen niet moeten beperken tot de nieuwbouw.


Hanneke Welten:

De VVD is voorstander van vereenvoudigen van het bouwproces, maar de druk op de woonmarkt, vraagt om snelheid op korte termijn, daarom

  • Woningsplitsing; opmerkelijk is dat erin 2019, 5 maal zoveel woningen zijn gesplitst als in 2020; hoe kan het wethouder?
  • Het woningsplitsing in het buitengebied lijkt niet van de grond te komen; hoe komt dat? Wordt het actief aangeboden?
  • Tijdelijke woningen, zijn noodwoning voor spoedzoekers.
  • Wij als VVD hebben gepleit voor een kwaliteitsslag
  • Wordt gerealiseerd door (modulair) het bouwen van flexwoningen, voor een bredere doelgroep en verplaatsbaar. Echter haalbaarheid wordt nog onderzocht (Provincie) wethouder al iets bekend?

De wethouder gaf aan dat het bouwen van flexwoningen niet is voorbehouden aan corporaties. VVD vraagt de CPO’s  te faciliteren; rijst de vraag of deze particulieren, ook de mogelijkheid krijgen om dergelijke prefab woningen te kunnen bouwen als zij grond beschikbaar hebben? Wat we missen in het rijtje is de waterwoningen. Wij als VVD willen pleiten voor meer mogelijkheden van waterwoningen.

Openbare ruimte;

Het meer thuiswerken, en intensiever gebruik van de openbare ruimte vraagt om bezien of we dat anders in moeten gaan richten.

Tot slot;

Al enige jaren geleden is er door de VVD samen met RB gepleit en geld gereserveerd voor een voortvarend afronding van centrum Rosmalen. De realisatie is “verslakkend”, tergend langzaam. Pastoriestraat waar bewoners al jaren vragen om oplossing van wild parkeerprobleem, is nog niet in beeld.

Tot zover


Eva Eigenhuijsen:

Corona heeft ook een effect op hoe we onze werkweek inrichten. Meer thuiswerken zorgt ervoor dat er meer gebruik gemaakt wordt van de eigen omgeving om te wandelen of te fietsen tussen de werkzaamheden door of na afloop van de werkdag. Onze openbare ruimte wordt daarvoor anders, maar ook intensiever gebruikt. Dat vraagt dus ook iets van het nadenken over hoe we onze openbare ruimte inrichten en waar we sporten en recreëren in de openbare ruimte mogelijk maken.

Voorzitter, de allergrootste bestuurlijke opgave die we komende jaren op ons afkrijgen is de verdeling van schaarse ruimte. Parkeren, wegen, wonen, groen, water en werken dringen om voorrang als het gaat om ruimtebeslag. En wat de Bossche VVD blijven we de komende jaren doorbouwen in het tempo dat door dit college is ingezet. Daarbij staat kwaliteit voor ons voorop, mensen willen prettig wonen in een huis dat goed bereikbaar is en waar je de auto normaal kunt parkeren. Dat is iets voor het college om goed bij stil te staan, we bouwen namelijk echte huizen voor echte mensen en geen naïeve voorstellingen die de realiteit negeren.

Wij zien woningbouw ook als kan om onze dorpen te versterken, meer mensen zorgt ervoor dat voorzieningen kunnen blijven bestaan. Onze dorpen hebben een eigen karakter en we moeten dus ook passend bij dat karakter bouwen. Geen flats aan de rand van Vinkel of Nuland, maar grondgebonden woningen, zodat ook jongeren en jonge gezinnen een plek in de dorpen kunnen vinden.