Nu steun en perspectief voor ondernemers

Sinds december zit Nederland weer in een stevige lockdown. Dit raakt velen, niet in het minst onze ondernemers. Zij zijn gedwongen gesloten, maar de verantwoordelijkheid die zij hebben voor personeel, leveranciers en de financiële situatie leggen een zware druk.

Onze ondernemers zijn (helaas) gewend aan een lockdown en weten kansen te zien om toch omzet maken en daarmee klanten te blijven bedienen. Maar achter die creativiteit zitten ook serieuze zorgen, zoals ook door Ondernemersvereniging Hartje aan wordt gegeven. Die zorgen zijn financieel van aard, maar steeds meer ook mentaal. De stapeling van maatregelen, het onderscheid tussen sectoren terwijl bepaalde ondernemers het gevoel hebben om steeds de dupe te zijn, door alle maatregelen moeite hebben om nog perspectief te zien en de drukkende verantwoordelijkheden richting personeel, leveranciers en huurders druk zwaar op een aantal ondernemers in met name de horeca, retail en sport.

Als Bossche VVD kijken we ook verder en verwachten we niet dat alle winkels en horeca op korte termijn zonder beperkingen open kunnen. Hoe langer beperkingen blijven gelden, hoe zwaarder het financieel en mentaal wordt voor ondernemers. Lokale ondernemers in de retail en horeca, zowel inde binnenstad als in de wijken en dorpen, zijn cruciaal voor onze samenleving en we moeten er daarom alles aan doen om te zorgen dat we de ondernemers door deze periode heen helpen.

Onze fractievoorzitter Ralph Geers vraagt aan de gemeente om ook te helpen in deze moeilijke tijd met een vorm van ondersteuning op mentaal en financieel gebied.