Kansen grijpen rondom Lokerenpassage Maaspoort!

Om wijken sterk te houden zijn goede voorzieningen in de wijk cruciaal. Een voorbeeld daarvan zijn de wijkwinkelcentra. De winkelcentra zijn daarbij vaak eigendom van een investeerder, terwijl de omliggende openbare ruimte de verantwoordelijkheid voor de gemeente is.

Het op peil houden van voorzieningen vraagt om regelmatige investeringen, anders daalt de kwaliteit en dat heeft een negatief effect op de omgeving en de uitstraling. Recent heeft winkelcentrum De Helftheuvel plannen ingezet om iets uit te breiden en de kwaliteit te verbeteren. Toen bleek dat de gemeente terughoudend was in het gelijktijdig aanpakken van de openbare ruimte en de parkeerplaatsen voor bijvoorbeeld fietsen. De VVD heeft daar toen ook aandacht voor gevraagd.

Nu wil de eigenaar van het winkelcentrum op de Maaspoort, de Lokerenpassage, het winkelcentrum een upgrade geven. Een zeer gewenste ontwikkeling, want de vorige eigenaar heeft jarenlang niet geïnvesteerd. Het winkelcentrum heeft een belangrijke functie voor een grote wijk en veel inwoners.

De investeringen van de eigenaar biedt ook kansen voor de openbare ruimte, die kan namelijk ook wel een inhaalslag gebruiken. Zo is er behoefte aan een fietsenstalling aan de kant van de Jumbo/Etos, oogt de omgeving niet altijd even schoon of fraai en ervaren bezoekers soms een gevoel van onveiligheid door rondhangende jongeren of omdat er drugs gedeald wordt.

Onze raadsleden Ralph Geers en André Rotman pleiten ervoor om deze kans te grijpen en budgetten vrij te maken om de omgeving op te knappen.