'Skills the finals'

Op 21 en 22 maart 2024 zijn de Brabanthallen de place to be voor de grootste vaktalenten van het (v)mbo. Ruim 700 finalisten gaan met elkaar de strijd aan in ruim 60 vakwedstrijden tijdens het NK voor beroepen. Natuurlijk zijn we nu al reuze benieuwd naar deze wedstrijden en de resultaten, maar wat wij minstens zo belangrijk vinden is dat dit evenement (v)mbo-jongeren helpt bij het maken van een beroepskeuze en het hen helpt om hun kansen op de arbeidsmarkt te vergroten. Jongeren hebben vaak geen goed beeld van beroepen of kiezen er niet voor omdat het onbekend voor ze is of omdat het vak geen goed imago heeft. Juist daarom is het zo van belang om deze jongeren al op jonge leeftijd bekend te maken met een beroep, ze te inspireren en te laten zien wat het vak echt inhoudt.

De Bossche VVD acht het van belang om de jongeren goed te informeren over de arbeidsmarktperspectieven, met in het bijzonder aandacht voor de kansen in de techniek (bijvoorbeeld in de energietransitie en de bouw) en de zorg waar er grote tekorten zijn van echte vakmensen. En precies dat gebeurt tijdens dit beroepenevenement. Hier kunnen (v)mbo jongeren beleven, doen en ervaren en zo ontdekken welke van de 440 Nederlandse beroepen zij leuk vinden en worden ze op weg geholpen voor hun toekomstige studiekeuze.

Als Bossche VVD vinden wij het ontzettend belangrijk dat de beroepskeuze van toekomstige vakmensen tijdens dit evenement de aandacht krijgt die het verdient en dat het de (v)mbo jongeren, juist ook in deze regio, weet te bereiken. Daarom heeft Wendy de Groot van de Bossche VVD een drietal vragen gesteld aan het College. Deze vragen vindt u in de bijlage.