Misbruik winteropvang door arbeidsmigranten

Afgelopen winter was de jaarlijkse winternoodopvang voor daklozen georganiseerd in de voormalige WeenerXL aan de Van Herpenseweide. De opvang was 37 nachten open bij gevoelstemperaturen onder het vriespunt.

Onze fractie heeft signalen ontvangen dat arbeidsmigranten, hun werkgevers en huisbazen misbruik maken van deze noodopvang. Zo zouden sommige hun kamer doorverhuren en zelf in de opvang verblijven. Er zijn ook signalen dat werkgevers en huisbazen arbeidsmigranten dwingen naar de opvang te gaan om meer werknemers te kunnen huisvesten in buurten. Dakloze arbeidsmigranten mogen gebruik maken van de opvang tijdens vrieskoude nachten, maar omdat er geen informatie wordt verzameld over hun woonsituatie, is misbruik niet uit te sluiten.

De Bossche VVD vindt het essentieel dat misbruik van opvangvoorzieningen wordt voorkomen en misstanden bestreden. Hanneke Welten en Freek van Haren vragen daarom aan de gemeente en stichting maatschappelijk opvang Den Bosch om maatregelen voor te bereiden voor volgend jaar. Zie de vragen die in de bijlage te vinden zijn.