Bijdrage Begroting 2016

Voorzitter,

Vandaag besluiten we over de eerste begroting van het nieuwe college. En het is gelijk een bijzondere begroting. Want deze coalitie wil aan de slag en met vernieuwd elan bouwen aan de toekomst van onze gemeente. Tegelijkertijd zijn ombuigingen noodzakelijk omdat financiële degelijkheid voorop staat, nu en in de toekomst.

De Bossche VVD is en blijft de verdediger van die financiële degelijkheid. Door het gemeentelijke huishoudboekje op orde te houden kunnen we ook de lasten voor de burger laag houden. Op de ranglijst voor de lasten van de grotere gemeenten zijn er nog twee gemeenten die lagere lasten hebben (Tilburg & Den Haag). Wat de Bossche VVD betreft blijft onze ambitie om op die lijst de gemeente met de laagste lokale lasten te worden. En dat vraagt wat de VVD betreft, als het financieel verantwoord is, ook op termijn te kijken naar het verlagen van de OZB. Daarmee tonen we aan dat ook in moeilijke tijden deze gemeente niet gaat graaien in de portemonnee van de burger.

Voorzitter. De Bossche VVD zet niet alleen in op financiële degelijkheid, maar ook op verandering en vernieuwing. Als we de voorzieningen voor de burgers ook de komende jaren in stand willen houden, moeten we mee in veranderingen van deze tijd.

Slimmer werken waarbij de mens centraal staat en niet het systeem. Zo is het haast niet uit te leggen dat we op zorg en welzijn jarenlang de instelling centraal hadden staan in plaats van de wijk met haar uitdagingen. Dit college kiest er nu voor om kwalitatieve professionals in te zetten als de problematiek in een wijk daar om vraagt. Deze verandering van werkwijze wordt gedragen door het veld en bespaart ook nog eens flink wat geld. Het college verdient dan ook de complimenten voor deze aanpak en de samenwerking met het veld hierbij.

Een zelfde verandering van denkwijze zien we ook in het culturele veld. Doublures in het aanbod worden er uit gehaald door samenwerkingen aan te gaan.  De Bossche VVD prijst dan ook de partijen in het veld die over het koste wat kost verdedigen van hun eigen toko heen kijken en kansen zien in de samenwerking. Dat zien we bij de Muzerije en de bibliotheek. Maar ook bij de Toonzaal, die zelf proactief met een plan komt om samen te werken met partners op het gebied van muziek zoals de W2. Wij dienen samen met de coalitiepartners een motie in om dat proces te ondersteunen, en geven de Toonzaal in ons amendement ook financieel ruimte om de samenwerking te realiseren.

Want muziek is belangrijk in het culturele aanbod van ’s-Hertogenbosch. Ga maar eens na, de talloze festivals die draaien om muziek, zoals Jazz in Duketown, of de meer dan 80 clubkes die actief zijn. Het doet ons dan ook goed dat dit college niet komt aan de amateurkunst of aan de festivals. Vele vrijwilligers spreekt dit erg aan! Ook krijgt het museum er extra geld bij en gaan we voortvarend door met het nieuwe theater. Dit college blijft dus inzetten op een sterk cultureel klimaat!

Voorzitter. Een sterk cultureel klimaat draagt bij aan een krachtige economie. En een krachtige economie zorgt voor meer banen. Want wat ons betreft is de werkloosheid ook in ’s-Hertogenbosch te hoog. Daarom werkt de Bossche VVD aan de economie van de toekomst door het stimuleren van bedrijvigheid op terreinen waar de komende jaren een sterke banengroei te zien is.

Dan denk ik bijvoorbeeld aan Big Data. Met de komst van de Graduate School halen we een topper binnen. Het is nu wachten tot de provincie de grote woorden over de enorme kans voor ’s-Hertogenbosch waar maakt en net zoals wij al gedaan hebben het bedrag voor het huidige plan beschikbaar stelt. Belangrijk voor ons is dat we er ook voor zorgen dat de bedrijven die voortkomen uit deze opleiding in onze gemeente een plek geven. Want pas dan kunnen we zeggen dat de Graduate School echt toegevoegde waarde heeft voor ’s-Hertogenbosch.

Maar ook AgriFood is een potentiële economische topper. Op de AgriFood Campus gebeuren al een hoop mooie dingen. Zo ontstaan er steeds meer startups die hun innovatieve producten vanuit ’s-Hertogenbosch aan de man brengen. Wij complimenten het college met de structuur waarbij starters via Ondernemerslift+ van start kunnen gaan en daarna in bijvoorbeeld de Jamfabriek verder kunnen groeien. Het nieuwe elan dat we bij de BIM zien geeft vertrouwen voor de toekomst.

De Weener XL kent een te groot bestand aan mensen die wel aan het werk willen, maar nog geen baan hebben kunnen vinden. Die mensen beschikken over veel kwaliteiten en de Bossche VVD wil daar meer gebruik van maken. Ook op andere terreinen dan het onderhouden van het openbaar groen. Daarom dient de Bossche VVD de motie betaalmaatjes in. Hiermee kunnen we onze geschikte mensen die bij de Weener XL bekend zijn inzetten om andere mensen te helpen bij het medebeschermingsbewind.

Voorzitter. Ook dat is weer een voorbeeld van slimmer werken en het beter benutten van de kwaliteiten die in onze gemeente beschikbaar zijn. Gelukkig zien we dat veel inwoners van onze gemeente hun kwaliteiten in willen zetten voor de gemeenschap. En dat doet mij als liberaal deugd. Want een liberaal is er van overtuigd dat bij individuele vrijheid ook de intrinsieke verantwoordelijkheid hoort om zich in te zetten voor de samenleving.

Wel moeten we burgerparticipatie nog beter vorm geven. Burgerparticipatie is voor de VVD namelijk niet dat een burger een plan bij de gemeente neer legt en dat de gemeente dat uit moet gaan voeren. Nee, burgerparticipatie wil voor ons zeggen dat burgers samen een plan bedenken en dat zelf ten uitvoer brengen.

Als gemeente moeten we ondersteunen in de dienstverlening. Door de kennis van ons ambtelijke apparaat toegankelijk te maken en niet in de weg te lopen met regeltjes.

Maar ook via ons amendement verhogen we dienstverlening. Door de bezuiniging op de welstandcommissie zorgen we dat burgers met een bouwplan niet meer tot de zitting van de welstandscommissie op woensdag hoeven te wachten, maar dat ze direct bij een loket terecht kunnen. Zo verbeter je de dienstverlening aan de burger.

Voorzitter. Veel mensen zijn als vrijwilliger ook betrokken bij sportclubs. Sommigen zijn hele dagen in touw voor hun club. Dat toont aan dat een sportclub meer is dan een locatie om te bewegen. Sportclubs krijgen steeds meer een maatschappelijke functie, en zo moeten we ze ook behandelen. Om die functie uit te bouwen moeten we over afdelingsgrenzen heen kijken. Om sportclubs ook financieel de ruimte te geven om een belangrijke rol te blijven spelen in de wijken draaien we de verhoging van de tarieven voor sportclubs terug.

Voorzitter. Dan kom ik nog bij onze prachtige binnenstad. Een belangrijke economische factor, met veel Bosschenaren die door onze cultuurhistorische trekpleisters en de vele bijzondere winkels aan het werk zijn. Om die kracht te behouden willen we ook niet bezuinigen op het centrummanagement. Deze samenwerking tussen detailhandel, vereniging van eigenaren en de horeca blijft hard nodig.

Bij het verwijderen van de piramides die de binnenstad autoluw maken hebben wij nog twijfels. Niet over de piramides zelf, die werken onvoldoende en zijn dus geen oplossing. Wel over het alternatief. De twee extra handhavers halveren het te bezuinigen bedrag en het is maar de vraag of dat de binnenstad autoluw houdt. Wij willen daarom bekijken of er alternatieven mogelijk zijn, binnen het nieuwe budget na de bezuiniging.

Voorzitter. Afsluitend kom ik bij veiligheid. ’s-Hertogenbosch wordt al jarenlang steeds veiliger, maar nieuwe uitdagingen blijven komen. De Bossche VVD is daarom ook erg blij dat er op veiligheid amper wordt bezuinigd. De veiligheid van onze burgers heeft topprioriteit! Het veiligheidsgevoel blijft achter bij de veiligheidscijfers, maar dat komt ook door landelijke en internationale sentimenten en daar hebben we geen invloed op. Met de toenemende intolerantie in de wereld is het van belang dat wij hier op onze Bourgondische manier fatsoenlijk met elkaar in gesprek blijven gaan.

Erg blij waren wij met de toezegging van de burgemeester over cameratoezicht. Het duurt even, maar dan heb je ook wat. De Bossche VVD pleit al lang voor extra, flexibel, cameratoezicht en de burgemeester gaf in de commissie BZ aan dat er cameratoezicht komt in de horecauitgaansgebieden. Complimenten voor de burgemeester!

Tot zover.