Verenigingen verdienen maatwerk bij digitaal parkeren!

Het verenigingsleven in de Muntel en andere wijken mag niet onevenredig hard geraakt worden door het digitaal parkeren. Laten we niet wachten op de eerste evaluatie, maar nu maatwerkafspraken maken met verenigingen!

In 2020 stemde de gemeenteraad in met de invoering van Digitale bezoekersregeling voor het parkeren in en rond de stad. De gekozen variant maakt geen onderscheid tussen bezoekers aan een wijk die een commerciële locatie beoefenen (een winkel, kapper, en dergelijke) of een verenigingslocatie (wijkgebouw, verenigingslocatie). Die keuze is gemaakt vanuit onder meer de insteek om de uitvoering niet onnodig complex te maken. Doordat de papieren bezoekerskaartjes verdwijnen, die door velen (al dan niet terecht) werden gebruikt, stijgen de parkeerkosten voor degenen die daar gebruik van maakten. De raad heeft een weloverwogen besluit genomen, maar in de verdere uitrol lijkt gevolgen te hebben voor onze verenigingen. Vanuit verschillende verenigingen komt nu het signaal dat de invoering tot (forse) uitdagingen leiden, leden komen niet meer of minder naar verenigingsactiviteiten is de verwachting.

Het verenigingsleven verbindt! De Bossche VVD vindt dat deze niet onevenredig hard worden geraakt door het invoeren van digitaal parkeren. Als vrijwilligers of leden afhaken door de toename van de parkeerkosten is dat ongewenst. Er zijn een aantal verenigingen dat heeft aangegeven dat dit gaat plaatsvinden, zoals EHBO vereniging Den Bosch aan de Pelssingel en verenigingen die gebruik maken van verenigingsgebouw De Slinger, bijvoorbeeld het Koninklijk 's-Hertogenbosch Mannenkoor, de biljartclub en de bridgeclub. Deze negatieve effect moet wat de Bossche VVD betreft voorkomen worden. Wij willen een gastvrije gemeente zijn, en een goede en betaalbare bereikbaarheid maakt daar onderdeel van uit, óók met de auto.

Ons raadslid Eva Eigenhuijsen pleit daarom om niet te wachten op de eerste evaluatie, maar nu al met deze verenigingen tot maatwerkoplossingen te komen. Te strak vast houden aan regels is niet altijd de juiste weg hebben we wel geleerd uit landelijke dossiers. Maatwerk toepassen waar echte knelpunten optreden kunnen vervolgens in de uiteindelijke evaluatie onderdeel van het beleid gemaakt worden, maar wachten tot een evaluatie om in te grijpen waar nodig is wat ons betreft te laat.